SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL Opis ogólny
Ogólne

Opis projektu

Email Drukuj PDF

Samoloty o sygnaturze PR są bezpilotowymi aparatami latającymi służącymi do prowadzenia obserwacji i dozoru z powietrza. Dzięki unikalnym cechom i specjalistycznemu wyposażeniu system ten jest przeznaczony do wykonywania następujacych zadań:

  • Wykonywanie dokumentacji fotograficznej
  • Obserwacja w czasie rzeczywistym
  • Dozór powietrzny imprez masowych
  • Sprawdzanie wałów przeciwpowodziowych
  • Rozpoznanie terenów po kataklizmie
  • Dozór powietrzny obiektów strategicznych (rurociągi, rafinerie, obiekty przemysłowe)
  • Rozpoznawanie skażonych terenów
  • Obserwacja terenów przybrzeżnych
  • Nadzór granic państwa
  • Obserwacja terenów leśnych

PR może być sterowany za pomocą aparatury RC lub wykonywać z góry zaplanowany i zaprogramowany lot dzięki zabudowanemu na pokładzie układowi autopilota oraz odbiornikowi GPS. Podstawowym zadaniowym wyposażeniem PR jest kamera wysokiej rozdzielczosci, jednak uniwersalne zastosowanie systemu pozwala na zamontowanie wszelkiego typu czujników niezbędnych do wykonania zadania np. aparat fotograficzny, kamera IR, czujniki do badan meteorologicznych. System umożliwia transmisje obrazu z kamery w czasie rzeczywistym. Start moze odbywa się przy pomocy wyrzutni bądź wypuszczeniem z ręki, natomiast lądowanie może przebiegać klasycznie lub przy pomocy spadochronu. Spadochron pełni także rolę ratowniczą w przypadku sytuacji awaryjnej. W sklad systemu wchodzi również stanowisko naziemne sluzace do sterowania ruchu kamera i kontroli zadania wykonywanego przez PR-2. Po rozłożeniu PR-2 mieści sie w skrzyni o wymiarach 100x30x35 [cm].

System PR dzięki niskim kosztom operacyjnym jest doskonałą alternatywą dla samolotów. Tradycyjny sposób wykonania dozoru powietrznego wymaga zaangażowania samolotu, pilota oraz operatora sprzetu specjalistycznego, a koszty te dodatkowo rosną uwzględniając paliwo, resurs i obsluge samolotu. Takze dostępność samolotu z uwagi na położenie lotnisk może być utrudniona. W przypadku systemu PR problemy te nie wystepują, gdyz koszt godziny lotu jest kilkadziesiąt razy niższy od godziny lotu samolotem , nie wymaga się istnienia lotnisk, a obsługa systemu sprowadza sie do 1-2 osób w zaleznosci od rodzaju startu.

Wykorzystane oprogramowanie

  • Catia
  • AutoCad
  • Obliczenia i optymalizacja Borland Delphi
  • MathCad

Realizatorzy projektu



Studenckie Koło Naukowe Lotników

 





Euroavia Rzeszów

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:22
 

Wyposażenie pokładowe

Email Drukuj PDF

 

  • Kamera
  • Nadajnik wideo
  • Łącze danych
  • Komputer pokładowy
  • Odbiornik GPS
  • System bezpieczeństwa
  • Rejestrator parametrów lotu
  • Stabilizacja lotu
  • Nawigacja
  • Centrala aerometryczna
Poprawiony: wtorek, 20 września 2011 20:32
 



Notatki

Rok 2011 okazał się dla Studenckiego Koła Naukowego Lotników rokiem szczególnym. Po raz trzeci z rzędu, projekt bezzałogowego statku powietrznego z serii PR zajął pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach MIWL w Bezmiechowej. Kilka miesięcy wcześniej, projekt ten został doceniony również na arenie międzynarodowej. Podczas konferencji Unii Europejskiej Aerodyas 2011 w Madrycie, projekt PR-5 został uhonorowany tytułem Najlepszego Lotniczego Projektu Studenckiego w Europie, w latach 2006-2011. Sukcesy te były pięknym zwieńczeniem długoletniej współpracy zespołu. Ukończenie studiów przez członków zespołu sprawiło, że z czasem zaczęło brakować rąk do pracy i coraz trudniej było o przekazanie wiedzy dotyczącej projektu młodszym rocznikom. W 2013 roku członkowie SKNL rozpoczęli prace nad projektem łazika marsjańskiego, a projekt samolotu bezzałogowego z serii PR został czasowo zamrożony i na półkach w modelarni oczekuje na lepsze czasy. Dzięki uprzejmości dyrekcji Muzeum Lotnictwa w Krakowie, udało się uhonorować osiągnięcia Studenckiego Koła Naukowego Lotników. Do bogatej kolekcji eksponatów muzeum, dołączył pierwszy samolot bezzałogowy - PR-5 Wiewiór+. Zaszczyceni tym faktem, i jednocześnie dumni ze swojego dzieła zapraszamy serdecznie do obejrzenia naszego samolotu w Muzeum Lotnictwa w Krakowie, przy alei Jana Pawła II 39.