SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL Osiągnięcia
Osiągnięcia

Zwycięstwo po raz trzeci!

Email Drukuj PDF

Zwycięstwo po raz trzeci!

 

Studenckie Koło Naukowe Lotników już po raz trzeci wywalczyło pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach samolotów bezzałogowych podczas Międzyuczelnianych Warsztatów Lotniczych, które odbyły się w dniach 23-25 września. Zawody te organizowane są co roku przez Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa. Tradycją stało się, że miejscem rywalizacji bezzałogowców stała się malownicza Bezmiechowa.

Głównym celem warsztatów jest wymiana doświadczeń uczonych i przedstawicieli branży lotniczej. Uczestnikiem warsztatów może być każdy. Wystarczy zgłosić chęć przybycia. Odbyło się wiele ciekawych i cennych wykładów. Prezentowane były również projekty studenckie.

dokumentacja tukana

Same zawody oparte były na szczegółowym regulaminie, który zakładał m.in. że samolot nie może przekraczać 5kg masy oraz musi zmieścić się do skrzyni o określonych wymiarach. Te warunki decydowały o geometrii płatowca. Zadanie jakie należało wykonać, to rozpoznanie i podanie pozycji trzech punktów na obszarze 1km2. Punkty te ukryte zostały przez sędziów w nieznanych miejscach. Odnalezienie celów nie było łatwe. Samolot PR-9 Tukan został wyposażony w stabilizowaną, automatycznie chowaną kamerę, której obraz był wysyłany na ziemię, dzięki czemu obserwator mógł szukać wzrokowo punktów. Dodatkowo zamontowaliśmy aparat fotograficzny, który z częstotliwością jednej klatki na dwie sekundy fotografował obszar nad którym samolot wykonywał lot. Zamontowana została również stała kamera o dużej rozdzielczości i szerokokątnej soczewce.

tukan

Nie wszystko było jednak tak proste. W sobotę, późnym popołudniem musieliśmy wykonać oblot samolotu przed lotem konkursowym. Testowany był zupełnie nowy płatowiec z nową awioniką w tym własnym autopilotem. Pierwszy start odbywał się autonomicznie lecz tuż po wyjściu z katapulty pilot przejął kontrolę nad samolotem, gdyż nastąpiła poważna usterka. Podczas startu samolot został uszkodzony, a w konsekwencji doszło do uderzenia samolotu w ziemię z dużą prędkością. Spowodowało to dość znaczne zniszczenia płatowca. Po przeanalizowaniu strat doszliśmy do wniosku, że nie możemy odpuścić, ponieważ będzie to zmarnowanie całych wakacji ciężkiej pracy.

tukan6

Noc była długa i pracowita, ale udało się naprawić wszystkie uszkodzenia. W niedzielę wykonaliśmy w pełni autonomiczny lot na autopilocie odnajdując punkty i lądując bezpiecznie na spadochronie po wykonaniu zadania. Cały lot został zapisany i po wylądowaniu mogliśmy spokojnie analizować zdjęcia i obraz w poszukiwaniu celu. Udało nam się zlokalizować dwa z trzech punktów.

tukan7

Późnym niedzielnym popołudniem odbyły się końcowe wykłady oraz ogłoszenie wyników, na które bardzo niecierpliwie czekaliśmy. Pomimo tak wielu przeciwstawnościom losu, udało się nam zdobyć po raz trzeci z rzędu pierwsze miejsce. Poczuliśmy wielką ulgę, gdyż była to wspaniała nagroda za nasze poświęcenie i determinację w realizowaniu swojej pasji.

tukan5

Poprawiony: piątek, 07 października 2011 18:07
 

Aerodays 2011

Email Drukuj PDF

 

Logo Aerodays

W dniach 30 marca -1 kwietnia 2011 roku odbyła się szósta, europejska konferencja lotnicza. Wydarzenie to miało miejsce w Madrycie. Głównym organizatorem zjazdu była Unia Europejska, która w ramach integracji oraz rozwoju lotnictwa , co pięć lat skupia przedstawicieli przemysłu lotniczego oraz naukowców z wielu krajów, nawet spoza obszaru UE. Tematem przewodnim tejże konferencji było dążenie do tworzenia konstrukcji przyjaznych środowisku. Lotnictwo przestaje być najszybszym środkiem transportu.  Powoli rośnie konkurencja w przemyśle kolejowym, gdzie pokonywane zostają coraz to większe rekordy prędkości. Loty w kosmos wymagają ogromnego nakładu finansowego, a transport lotniczy nie należy do najczystszych. W związku z tym pojawia się problem tworzenia inteligentnych skrzydeł, hybrydowych napędów lotniczych czy nawet elektrycznych napędów, odzyskując energię jaką daje nam słońce. Lotnictwo rozwija się pod każdym względem, ale aby nie zostało wyparte przez inne środki, naukowcy nieustannie muszą szukać nowych, lepszych rozwiązań. Podczas takiej konferencji, środowisko lotnicze wymienia się własnymi odkryciami, doświadczeniem, badaniami czy pomysłami na nowe konstrukcje. Dyskusja jednak to nie wszystko. Konferencja Aerodays to również niepowtarzalna okazja by poszukać nowych kontaktów, nauczyć się czegoś nowego jak również poszukać nowych pracowników. Oprócz przedstawicieli firm i wyższych uczelni, na konferencji pojawili się również studenci. Młodzi konstruktorzy, którzy z pasją wdrażają się w świat wielkiego przemysłu, chcący pochwalić się swoimi dotychczasowymi osiągnięciami naukowymi czy projektami mieli okazję uczestniczenia w tak wielkim wydarzeniu. Organizatorzy konferencji Aerodays 2011 przyznali kilka miejsc dla najlepszych studentów z Europy. Każdy zakwalifikowany młody odkrywca brał udział w konkursie studenckim na najlepszy projekt. Oceniana była prezentacja, która nie mogła trwać więcej niż 10 minut oraz sam projekt. Kwalifikacja wstępna polegała na podesłaniu krótkiego streszczenia projektu, na podstawie którego komisja wybrała 39 zgłoszeń. Każdy zakwalifikowany dostał zaproszenie do Madrytu by mógł zaprezentować swoje osiągnięcia i wystartować w konkursie. Z całej Polski zakwalifikowanych zostało jedynie trzech studentów. Byli to studenci z Politechniki Rzeszowskiej, kierunku lotnictwo:

Przemysław Lekston, który zaprezentował indywidualny projekt „Autopilota opartego na logice rozmytej dla Bezzałogowych Aparatów Latających”, reprezentujący Studenckie Koło Naukowe Lotników,

Michał Wrząchal, który przedstawił grupowy projekt „Innowacyjnego Projektowania Modeli Samolotów Udźwigowych”, reprezentujący Studenckie Koło Naukowe Euroavia Rzeszów,

Michał Wojas, który zaprezentował grupowy projekt „Samolotu Bezzałogowego” zbudowanego przez studentów Studenckiego Koła Naukowego Lotników.

Grupowe Aerodays

Od lewej: mgr inż. Przemysław Lekston, Michał Wojas, Michał Wrząchal

Konkurs rozegrano w trzech kategoriach. Pierwsza dotyczyła studentów studiów inżynierskich lub stopnia magisterskiego. Druga obejmowała studentów studiów doktoranckich, natomiast trzecia była to kategoria grupowa, w której oceniane były projekty zespołowe. W tej ostatniej student Michał Wojas, reprezentujący zespół samolotu bezzałogowego PR-5 Wiewiór+  wywalczył pierwsze miejsce. Rozdanie nagród odbyło się w ostatnim dniu konferencji na głównej sali konferencyjnej Palacio Municipal de Congresos de Madrid, gdzie uroczyste zakończenie poprzedzone zostało oficjalnym ogłoszeniem wyników konkursu studenckiego. Nagrody wręczyła przewodnicząca z ramienia komisji europejskiej ds. badań i innowacji - Máire Geoghegan-Quinn, gdzie współtowarzyszyły jej największe osobistości jak np. Juan Tomás Hernani – sekretarz generalny ds. innowacji hiszpańskiego ministerstwa nauki i innowacji, Domingo Ureña -ASD AeroSpace & Defence Industries Association of Europe, Jean-Paul Herteman - SAFRAN, Regino Moranchel - Indra, Francois Quentin – ACARE.

Nagroda Aerodays

Michał Wojas

Zapraszamy do odwiedzenia zakładki: Media o nas

Poprawiony: wtorek, 05 kwietnia 2011 21:12
 

Kolejny sukces SKNL!

Email Drukuj PDF

Na zdjęciu niekompletny zespół PR-5 "Wiewiór +" oraz po prawej stronie organizator warsztatów.

W dniach 23-27 września 2010r. odbyły się Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze w Bezmiechowej, których główną częścią były zawody Bezzałogowych Aparatów Latających. Z przyjemnością stwierdzam, że nasz PR-5 "Wiewiór +" wykonał największą ilość przewidzianych zadań konkursowych spośród wszystkich startujących samolotów. Było to znakomite ukoronowanie pracy całego zespołu. Nasz bezzałogowy aparat latający PR-5 "Wiewiór +" zdeklasował rywali oraz zwyciężył w zawodach

Na nasz sukces złożyły się:

  • niezawodny system startowy - katapulta:

 

katapulta

  • sprawdzony w akcji system ratunkowy - spadochron :

spadochron

 

  • transmisja danych z lotu oraz wideo na żywo - stacja naziemna:

    stacja 2 stacja 1


  • wspaniała konstrukcja płatowca - PR-5 "Wiewiór +"

płatowiec 1 płatowiec 2

 

płatowiec 3


oraz ogromne chęci oraz dużo ciężkiej pracy całego zespołu!

zespół

Poprawiony: niedziela, 06 marca 2011 22:36
 

Bezmiechowa 2009 - Złoto Koła Naukowego Lotników

Email Drukuj PDF

Bezmiechowa 2009 - Złoto Koła Naukowego Lotników - W dniach 24-28 września 2009 roku w Bezmiechowej odbyła się szósta edycja Międzyuczelnianych Warsztatów Inżynierskich, organizowanych przez Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa. Do ośrodka szybowcowego Politechniki Rzeszowskiej i Warszawskiej zjechało około 100 osób związanych z lotnictwem (inżynierów, doktorów, przedstawicieli firm z branży lotniczej i studentów).

Pierwszy dzień przeznaczono na przyjazdy i zakwaterowanie. Drugiego dnia uczestnicy odbyli wycieczkę po zakładach "PZL" Mielec. W trzeci i czwarty dzień zaplanowano wykłady zaproszonych gości, a także coroczny konkurs na Bezzałogowy Aparat Latający. Dla studentów pięciu zespołów z Politechnik: Warszawskiej, Rzeszowskiej, Wrocławskiej i Białostockiej był to główny punkt programu. Po całorocznych przygotowaniach, projektowaniu i budowie samolotów przyszedł czas na zmierzenie się z konkurencją i pokazanie swoich osiągnięć przed szerokim gronem ekspertów. We wszystkich edycjach konkursu tryumfował do tej pory zespół KNL Politechniki Warszawskiej, dlatego też pozostałe ekipy przystępowały do tegorocznej rywalizacji w imię dewizy "Bij mistrza" co z pewnością miało wpływ na wysoki poziom konkursowych konstrukcji.

Jako pierwsi swoją pracę zaprezentowali przed komisją konkursową i pozostałymi uczestnikami Warsztatów studenci Politechniki Rzeszowskiej. Przez 45 minut ośmiu członków Koła Naukowego Lotników opisywało projekt, budowę, osiągi i wyposażenie zupełnie nowej konstrukcji - samolotu PR-5 "Wiewiór". Duże wrażenie na sędziach zrobił m.in. "Elektromechaniczny układ pozycjonowania anteny śledzącej" - wykonany przez studenta V roku awioniki Mieczysława Małka jako praca dyplomowa. Do komisji sędziowskiej została przekazana także 40-stronicowa dokumentacja techniczna samolotu.

W godzinach popołudniowych odbyły się testy samolotów, a także prezentacje konkursowe pozostałych uczestników konkursu. Z dobrej strony pokazała się ekipa SAE Politechniki Warszawskiej, która debiutowała w tym roku, a jednak okazała się bardzo wymagającym i dobrze przygotowanym rywalem. Politechnika Białostocka wystawiła skromny, dwuosobowy skład o niewielkim budżecie, który pozwolił na stworzenie lekkiego, energooszczędnego bezzałogowca. Politechnika Wrocławska zbudowała kompozytową konstrukcję, która bardzo dobrze prezentowała się w locie, natomiast zespól KNL Politechniki Warszawskiej - dotychczasowy zwycięzca konkursów potwierdził swoje wysokie aspiracje, przywożąc sprawdzony i dobrze funkcjonujący model "OSA" z poprzednich lat.

Ostatni dzień Warsztatów to niezwykle emocjonujące i decydujące o kolejności loty. Zadanie jakie stało przed uczestnikami konkursu polegało na odnalezieniu i określeniu położenia poprzez współrzędne geograficzne dwóch punków (białych kwadratów o boku 1,5m z czarnym krzyżem), które zostały wcześniej rozmieszczone przez organizatorów konkursu na bezmiechowskim stoku. Zadanie to udało się wykonać jedynie zespołom: SKNL Politechniki Rzeszowskiej i SAE Politechniki Warszawskiej. SKNL pokazał także wysoko punktowane lądowanie na spadochronie, obserwację terenu z powietrza w czasie rzeczywistym za pomocą minikamery umieszczonej na pokładzie, rejestrację parametrów lotu oraz wykonywanie zdjęć z powietrza na polecenie operatora. Przewagę nad pozostałymi Politechnika Rzeszowska uzyskała również dzięki doskonale przygotowanej stacji naziemnej.

Po obiedzie odbyła się ocena poszczególnych zespołów wg wcześniej przedstawionego regulaminu. Zespół SKNL Politechniki Rzeszowskiej okazał się najlepszy niemal we wszystkich kategoriach i uzyskał 76,5 punktów na 100 możliwych. Drugie miejsce zajęła KNL Politechnika Warszawska z 62 punktami. Kolejne SAE Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska i Politechnika Białostocka.

Tegoroczna edycja konkursu na Bezzałogowy Aparat Latający okazała się wielkim sukcesem Politechniki Rzeszowskiej, która była bezkonkurencyjna. Znakomicie przygotowany, uzupełniający się zespół pokazał, że czteroletni rozwój samolotu PR podążał w dobrym kierunku i będzie kontynuowany w kolejnych latach.

Zespół SKNL Politechniki Rzeszowskiej wystąpił podczas tegorocznych Warsztatów w składzie: Maciej Dubiel, Grzegorz Łobodziński, Maciej Roga, Michał Wojas, Michał Karaśkiewicz, Marcin Marchewka, Mieczysław Małek oraz Piotr Szaniec. Podziękowania za wsparcie kierujemy dla WSK PZL Rzeszów, Dziekana Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa prof. dr hab. inż. Krzysztofa Kubiaka, Prorektora ds. Nauczania prof. dr hab. inż. Leszka Woźniaka oraz Fundacji Rozwoju Politechniki Rzeszowskiej. Szczególne podziękowania należą się Katedrze Awioniki i Sterowania.

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 00:43
 



Notatki

Rok 2011 okazał się dla Studenckiego Koła Naukowego Lotników rokiem szczególnym. Po raz trzeci z rzędu, projekt bezzałogowego statku powietrznego z serii PR zajął pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach MIWL w Bezmiechowej. Kilka miesięcy wcześniej, projekt ten został doceniony również na arenie międzynarodowej. Podczas konferencji Unii Europejskiej Aerodyas 2011 w Madrycie, projekt PR-5 został uhonorowany tytułem Najlepszego Lotniczego Projektu Studenckiego w Europie, w latach 2006-2011. Sukcesy te były pięknym zwieńczeniem długoletniej współpracy zespołu. Ukończenie studiów przez członków zespołu sprawiło, że z czasem zaczęło brakować rąk do pracy i coraz trudniej było o przekazanie wiedzy dotyczącej projektu młodszym rocznikom. W 2013 roku członkowie SKNL rozpoczęli prace nad projektem łazika marsjańskiego, a projekt samolotu bezzałogowego z serii PR został czasowo zamrożony i na półkach w modelarni oczekuje na lepsze czasy. Dzięki uprzejmości dyrekcji Muzeum Lotnictwa w Krakowie, udało się uhonorować osiągnięcia Studenckiego Koła Naukowego Lotników. Do bogatej kolekcji eksponatów muzeum, dołączył pierwszy samolot bezzałogowy - PR-5 Wiewiór+. Zaszczyceni tym faktem, i jednocześnie dumni ze swojego dzieła zapraszamy serdecznie do obejrzenia naszego samolotu w Muzeum Lotnictwa w Krakowie, przy alei Jana Pawła II 39.