SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL PR-1 Szpion
PR1

Koncepcja

Email Drukuj PDF

Podstawowym zadaniem bezpilotowca jest przelot do wyznaczonego punktu, wykonanie zaprogramowanych czynności i powrót do miejsca startu.

W związku z tak postawionym zadaniem naszym celem było opracowanie takiego statku powietrznego by realizacja misji przebiegała najefektywniej. Spośród wielu wariantów napędu, konfiguracji układu aerodynamicznego, awioniki wybraliśmy rozwiązania które według nas są najlepsze do spełnienia takich wymagań postawionych przed tym bezpilotowcem.

 

PR-1 jest bezzałogowym statkiem powietrznym, górnopłatem wolnonośnym o usterzeniu klasycznym przeznaczonym do celów obserwacyjnych i zwiadowczych.

Podstawowym czynnikiem, który wpłynął na geometrie PR-1 były ograniczenia konkursowe. Wymóg, że maksymalny rzut poziomy obrysu gotowego do startu obiektu powinien mieć wymiary umożliwiające zmieszczenie go w polu kwadratu o boku długości 150 cm narzucił maksymalne rozmiary płata.

W drodze "ewolucji" projektu, układ aerodynamiczny przeszedł modyfikacje układu modelu jednosilnikowego z napędem spalinowym, umieszczonym w przodzie kadłuba. Układ ten okazał sie niekorzystny ze względu na : drgania, odprowadzenie spalin, niebezpieczeństwo zabrudzenia obiektywu kamery, zmiana masy w trakcie lotu, duża objętość napędu, a co za tym idzie uniemożliwienie zamontowania głowicy obserwacyjnej w przedniej części. Pojawił się także problem z podwoziem. W momencie lądowania bez podwozia mogło dojść do uszkodzenia silnika, natomiast zastosowanie podwozia albo płozy okazało sie niekorzystne z uwag na dodatkową masę.

Układ z dwoma silnikami elektrycznymi wyeliminował powyższe problemy.

 

Konstrukcja

Email Drukuj PDF

PR-1 został zaprojektowany i narysowany przy użyciu oprogramowania Catia R5V14 i AutoCad 2004. Poniżej zawarliśmy rozwiązania technologiczne zastosowane w poszczególnych elementach konstrukcji.


 

Kadłub

Email Drukuj PDF

Ożebrowanie kadłuba składa się z 3 wręg pionowych i jednej poziomej. Wręgi wykonane z kompozytowych struktur przekładkowych. Wręgi połączone podłużnicami balsowo- sosnowymi. Kadłub pokryty w dolnej części tkanina przesycona żywicą, pozostała część kadłuba kryta folia. Belka ogonowa mocowana do poziomej wręgi przy pomocy rovingu szklanego. Skrzynka bagnetowa wykonana ze sklejki i roving'u węglowego. W przodzie kadłuba znajduje się doczepiana głowica z wyposażeniem obserwacyjnym, statek powietrzny nie posiada podwozia - start odbywa sie z "ręki" natomiast lądowanie na brzuchu lub przy pomocy spadochronu. W środkowej części kadłuba umiejscowiony jest automatyczny system spadochronowy.



 

Skrzydła

Email Drukuj PDF

Skrzydła proste, konstrukcja półskorupowa z kesonem przednim i tylnim, końcówki zaokrąglone, wykonane z balsy i kompozytowymi wstawkami, łączenie skrzydeł przy pomocy bagnetu głównego: wykonanego technologią przekładkowa (balsa laminowana kilkoma warstwami) i bagnetu pomocniczego: pręt węglowy i rurka aluminiowa. Skrzynka bagnetowa: zrobiona ze sklejki ze wzmocnieniami z roving'u węglowego.


Skrzydła wyposażone w klapo-lotki i mocowania na gondole silnikowe (gondole z kompozytów szklano-węglowych ), całość pokryta folia, mikro-serwomechanizmy sterownia lotkami umiejscowione w skrzydłach po jednym na powierzchnie sterowa.

Dane techniczne skrzydła

  • Profil: Clark Y 12 [%]
  • Wznios: 3 stopnie
  • Kąt zaklinowania: 2 stopnie


Gondole silnika

 

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 20:08
 

Usterzenie

Email Drukuj PDF

Usterzenie poziome
Kratownica zrobiona z balsy ze wzmocnieniami ze sklejki, śrubki nylonowe, powierzchnia sterowa - ażurowana płytka balsy, montowana od dołu do belki ogonowej. Całość pokryta folia.

 

Usterzenie pionowe
Jako integralna część belki ogonowej, wykonany z balsy (kratownica) i połączona z belką ogonową za pomocą laminatu węglowo-szklanej.

 


Strona 1 z 2

Notatki

Studenckie Koło Naukowe Lotników oraz Studenckie Koło Naukowe Mechatroników jednoczy siły! Mamy wspólny zamiar wystartować w zawodach University Rover Challenge organizowanych przez Mars Society. Jest to międzynarodowa, uniwersytecka rywalizacja polegająca na zaprojektowaniu, zbudowaniu pojazdu marsjańskiego oraz wykonaniu zadań, które mogą czekać takie urządzenie na Czerwonej Planecie. Przed nami sporo pracy, więc trzymajcie kciuki !