SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL PR-2 Gacek
PR2

Koncepcja

Email Drukuj PDF

Bezzałogowy Aparat Latający PR - 2 "Gacek" został zaprojektowany przy wykorzystaniu doświadczeń z budowy i eksploatacji prototypu PR-1. Pomimo zbliżonych parametrów geometrycznych konstrukcja PR-2 różni się od PR-1 pod wieloma względami. W projekcie dokonano skoku jakościowego w zakresie metod projektowania, zastosowanych materiałów oraz technologii wykonania. Na szeroką skalą wykorzystano struktury na bazie polimerowych kompozytów zbrojonych włóknem szklanym oraz węglowym, a także struktury przekładkowe. Zrealizowano kompletny proces technologiczny wytwarzania elementów kompozytowych. Poczynając od tworzenia modelu, poprzez wykonanie formy na kadłub, gondole silnikowe i dziób, po realizację właściwej kompozytowej konstrukcji. Należy podkreślić, że ścisłe reżimy dokładności i zachowanie powtarzalności procesów mają kluczowe znaczenia.



 

Opis ogólny

Email Drukuj PDF

PR-2 "Gacek" jest bezpilotowym aparatem latającym służącym do prowadzenia obserwacji i dozoru z powietrza. Dzięki unikalnym cechom i specjalistycznemu wyposażeniu system ten jest przeznaczony do wykonywania następujących zadań:

  • Wykonywanie dokumentacji fotograficznej
  • Obserwacja w czasie rzeczywistym
  • Obserwacja ruchu na drogach i autostradach
  • Wykrywanie ognisk pożarów
  • Dozór powietrzny imprez masowych
  • Sprawdzanie wałów przeciwpowodziowych
  • Rozpoznanie terenów po kataklizmie
  • Dozór powietrzny obiektów strategicznych (rurociągi, rafinerie, obiekty przemysłowe)
  • Rozpoznawanie skażonych terenów
  • Obserwacja terenów przybrzeżnych
  • Nadzór granic państwa
  • Obserwacja terenów leśnych

PR-2 to, górnopłat wolnonośny o usterzeniu klasycznym, napędzany dwoma silnikami elektrycznymi. Struktura płatowca wykonana jest z epoksydowych kompozytów szklanych i węglowych oraz kompozytowych struktur przekładkowych. PR-2 może być sterowany za pomocą aparatury RC lub wykonywać z góry zaplanowany i zaprogramowany lot dzięki zabudowanemu na pokładzie układowi autopilota oraz odbiornikowi GPS. Podstawowym zadaniowym wyposażeniem PR-2 jest kamera wysokiej rozdzielczości, jednak uniwersalne zastosowanie systemu pozwala na zamontowanie wszelkiego typu czujników niezbędnych do wykonania zadania np. aparat fotograficzny, kamera IR, czujniki do badan meteorologicznych. System umożliwia transmisje obrazu z kamery w czasie rzeczywistym. Start może odbywa się przy pomocy wyrzutni bądź wypuszczeniem z ręki, natomiast lądowanie może przebiegać klasycznie lub przy pomocy spadochronu. Spadochron pełni także rolę ratowniczą w przypadku sytuacji awaryjnej. W skład systemu wchodzi również stanowisko naziemne służące do sterowania ruchu kamera i kontroli zadania wykonywanego przez PR-2. Po rozłożeniu PR-2 mieści sie w skrzyni o wymiarach 100x30x35 [cm].

System PR-2 "Gacek" dzięki niskim kosztom operacyjnym jest doskonałą alternatywą dla samolotów. Tradycyjny sposób wykonania dozoru powietrznego wymaga zaangażowania samolotu, pilota oraz operatora sprzętu specjalistycznego, a koszty te dodatkowo rosną uwzględniając paliwo, resurs i obsługę samolotu. Także dostępność samolotu z uwagi na położenie lotnisk może być utrudniona. W przypadku systemu PR-2 "gacek" problemy te nie występują, gdyż koszt godziny lotu jest kilkadziesiąt razy niższy od godziny lotu samolotem , nie wymaga się istnienia lotnisk, a obsługa systemu sprowadza sie do 1-2 osób w zależności od rodzaju startu.

 

Dane techniczne

Email Drukuj PDF

 

  • Rozpiętość: 1800 [mm]
  • Długość: 1300 [mm]
  • Wysokość: 282 [mm]
  • Masa: ok. 3500-4500 [g]
  • Napęd: dwa silnik elektryczne trójfazowe AXI 2820/12
  • Zasilanie: wysokowydajne ogniwa Li-Pol (11,1 [V], 3700 [mAh])
  • Czas lotu: 30-60 [min]
  • Prędkość: 30-80 [km/h]
Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 20:12
 

Kadłub

Email Drukuj PDF

Wykonany w całości z polimerowych kompozytów szklano-epoksydowych wzmocnionych włóknem węglowym. Jest to konstrukcja półskorupowa. Wręgi wykonane są ze struktur przekładkowych. Kadłub dwudzielny - owiewka głowicy obserwacyjnej oraz centralna część mieszcząca wyposażenie. Belka ogonowa, kadłub centralny i statecznik pionowy stanowią jedną całość. Długość części centralnej wynosi 0.99 [m] i jest to podyktowane wymaganiami transportowymi. Na grzbiecie kadłuba umiejscowiony jest ratowniczy spadochronowy system ratunkowy oraz pokrywy umożliwiające łatwy dostęp to wyposażenie elektronicznego.



Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 20:12
 

Skrzydła

Email Drukuj PDF

Skrzydła o obrysie prostokątnym, konstrukcja skorupowa wykonana z balsy, styropianu ażurowanego i wzmocnień węglowych. Wszystko kryte folią termokurczliwą. Skrzydła wyposażone w klapo-lotki, mikro-serwomechanizmy sterownia lotkami umiejscowione w skrzydłach po jednym na powierzchnie sterową.




W procesie budowy skrzydeł zastosowano ploter termiczny CNC umożliwiający dokładne odtworzenie geometrii profilu. Należy tutaj nadmienić, że ww. urządzenie zostało zaprojektowane i zbudowane przez Grzegorza Łobodzińskiego - członka zespołu konstruktorów PR-2. Łączenie skrzydeł za pomocą bagnetu głównego (wykonanego z kompozytu węglowego) i bagnetu pomocniczego (pręt węglowy i rurka aluminiowa).



Połączenie niezbędnej elektroniki skrzydło - kadłub przy pomocy szybko złączek obejmujących serwomechanizm lotki, sterowanie regulatora oraz instalacje oświetlenia pozycyjnego.

Dane techniczne skrzydła

  • Wznios: 3 stopnie
  • Profil: Clark Y 12 [%]
  • Kąt zaklinowania: 2 stopnie
Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 20:13
 


Strona 1 z 2

Notatki

Studenckie Koło Naukowe Lotników już po raz trzeci wywalczyło pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach samolotów bezzałogowych podczas Międzyuczelnianych Warsztatów Lotniczych, które odbyły się w dniach 23-25 września.