SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL PR-3
PR3

Opis ogólny

Email Drukuj PDF


Bezzałogowy Statek Latający PR-3 został zaprojektowany przez grupę studentów Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, przy współpracy dwóch kół naukowych: Studenckiego Koła Naukowego Lotników oraz koła naukowego Euroavia-Rzeszów. Do zespołu konstruktorów należą studenci: Maciej Dubiel, Grzegorz Łobodziński, Sebastian Majewski, Błażej Morawski, Maciej Roga, Michał Wojas. Początki prac sięgają roku 2006, wtedy to opracowano projekt wstępny aparatu latającego PR-1 i rozpoczęto jego budowę. Konstrukcja PR-1 bazowała na materiałach typowych dla modelarstwa, jedynie nieliczne elementy wykonano z kompozytów polimerowych. Następnie powstał PR-2 posiadał on skrzydła o integralnej konstrukcji i kompozytowy kadłub. W PR-3 umieszczono na dziobie ruchomą węglową głowicę, w której znajduje się kamera o wysokiej rozdzielczości do obserwacji obiektów z powietrza. Został także opracowany i zbudowany system ratunkowy, którego brakowało w poprzednich wersjach PR-1 i PR-2.

 

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:20
 

Płatowiec

Email Drukuj PDF

Górnopłat o układzie klasycznym oraz o wymiarach:

  • Rozpiętość: 1,92 [m]
  • Długość: 1,39 [m]
  • Wysokość: 0,33 [m]
  • Masa: 5 [kg]

Kadłub
Kadłub o strukturze kompozytowej wykonany z kompozytu szklano-węglowo-aramidowego, o dużej pojemności oraz łatwym dostępem do wyposażenia znajdującego się w samolocie.

Skrzydła
Skrzydła kompozytowe dwudźwigarowe o strukturze przekładkowej.

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:20
 

Skrzydła

Email Drukuj PDF

Skrzydło prostokątne skorupowe, dwudźwigarowe. Dźwigar przedni i tylni ceowy z pasami i ściankami z laminatu. Pokrycie przekładkowe laminat-pianka-laminat. Dwa żebra szczątkowe i jedno całe zamykające skrzydło od strony kadłuba. W części kesonowej pomiędzy żebrami (zamykającym oraz gondolowym) znajduje się źródło zasilania silnika.

Dobór profilu skrzydła
Profil Clark Y, który został zastosowany w samolotach PR-1, PR-2 został zmieniony na NACA 2415. Profil posiada następujące parametry:

  • Grubość względna profilu: 15 [%]
  • Położenie względne największej grubości: 29,9 [%]
  • Cięciwa profilu: 340 [mm]

Aerodynamiczna charakterystyka płata
Parametry geometyczne:

  • Rozpiętość: 1,92 [m]
  • Powierzchnia: 0,652 [m2]
  • Wydłużenie: 5,67
  • Zbieżność: 1
  • Skos: 0 stopni
  • Wznios: 3 stopnie

 


Wizualizacja rozkładu siły nośnej, siły oporu oraz momentów

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:20
 

Kadłub

Email Drukuj PDF

Kadłub integralny ze statecznikiem pionowym wykonany z laminatu szklano - węglowo- aramidowego, utwardzany przy podciśnieniu. Struktura aramidowa na dolnej powierzchni kadłuba ma za zadanie ochraniać znajdujący się tam komputer pokładowy oraz inne wyposażenie awioniczne. Kadłub składa się z dwóch osobno wytwarzanych części, część główna (od początku skrzydła do końca ogona) w niej znajdują się: system transmisji danych, odbiornik RC oraz system ratunkowy, natomiast w części dziobowej znajdują się pakiety zasilające elektronikę co pozwala jednocześnie na zmianę wyważenia samolotu.

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:21
 

Statecznik poziomy

Email Drukuj PDF

Statecznik poziomy konstrukcji skorupowej, z dwoma żebrami oraz dźwigarem rurowym. Wykonany z kompozytu szklano-węglowego.

 
Więcej artykułów…


Strona 1 z 2

Notatki

Studenckie Koło Naukowe Lotników oraz Studenckie Koło Naukowe Mechatroników jednoczy siły! Mamy wspólny zamiar wystartować w zawodach University Rover Challenge organizowanych przez Mars Society. Jest to międzynarodowa, uniwersytecka rywalizacja polegająca na zaprojektowaniu, zbudowaniu pojazdu marsjańskiego oraz wykonaniu zadań, które mogą czekać takie urządzenie na Czerwonej Planecie. Przed nami sporo pracy, więc trzymajcie kciuki !