SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL PR-3
PR3

Opis ogólny

Email Drukuj PDF


Bezzałogowy Statek Latający PR-3 został zaprojektowany przez grupę studentów Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej, przy współpracy dwóch kół naukowych: Studenckiego Koła Naukowego Lotników oraz koła naukowego Euroavia-Rzeszów. Do zespołu konstruktorów należą studenci: Maciej Dubiel, Grzegorz Łobodziński, Sebastian Majewski, Błażej Morawski, Maciej Roga, Michał Wojas. Początki prac sięgają roku 2006, wtedy to opracowano projekt wstępny aparatu latającego PR-1 i rozpoczęto jego budowę. Konstrukcja PR-1 bazowała na materiałach typowych dla modelarstwa, jedynie nieliczne elementy wykonano z kompozytów polimerowych. Następnie powstał PR-2 posiadał on skrzydła o integralnej konstrukcji i kompozytowy kadłub. W PR-3 umieszczono na dziobie ruchomą węglową głowicę, w której znajduje się kamera o wysokiej rozdzielczości do obserwacji obiektów z powietrza. Został także opracowany i zbudowany system ratunkowy, którego brakowało w poprzednich wersjach PR-1 i PR-2.

 

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:20
 

Płatowiec

Email Drukuj PDF

Górnopłat o układzie klasycznym oraz o wymiarach:

  • Rozpiętość: 1,92 [m]
  • Długość: 1,39 [m]
  • Wysokość: 0,33 [m]
  • Masa: 5 [kg]

Kadłub
Kadłub o strukturze kompozytowej wykonany z kompozytu szklano-węglowo-aramidowego, o dużej pojemności oraz łatwym dostępem do wyposażenia znajdującego się w samolocie.

Skrzydła
Skrzydła kompozytowe dwudźwigarowe o strukturze przekładkowej.

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:20
 

Skrzydła

Email Drukuj PDF

Skrzydło prostokątne skorupowe, dwudźwigarowe. Dźwigar przedni i tylni ceowy z pasami i ściankami z laminatu. Pokrycie przekładkowe laminat-pianka-laminat. Dwa żebra szczątkowe i jedno całe zamykające skrzydło od strony kadłuba. W części kesonowej pomiędzy żebrami (zamykającym oraz gondolowym) znajduje się źródło zasilania silnika.

Dobór profilu skrzydła
Profil Clark Y, który został zastosowany w samolotach PR-1, PR-2 został zmieniony na NACA 2415. Profil posiada następujące parametry:

  • Grubość względna profilu: 15 [%]
  • Położenie względne największej grubości: 29,9 [%]
  • Cięciwa profilu: 340 [mm]

Aerodynamiczna charakterystyka płata
Parametry geometyczne:

  • Rozpiętość: 1,92 [m]
  • Powierzchnia: 0,652 [m2]
  • Wydłużenie: 5,67
  • Zbieżność: 1
  • Skos: 0 stopni
  • Wznios: 3 stopnie

 


Wizualizacja rozkładu siły nośnej, siły oporu oraz momentów

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:20
 

Kadłub

Email Drukuj PDF

Kadłub integralny ze statecznikiem pionowym wykonany z laminatu szklano - węglowo- aramidowego, utwardzany przy podciśnieniu. Struktura aramidowa na dolnej powierzchni kadłuba ma za zadanie ochraniać znajdujący się tam komputer pokładowy oraz inne wyposażenie awioniczne. Kadłub składa się z dwóch osobno wytwarzanych części, część główna (od początku skrzydła do końca ogona) w niej znajdują się: system transmisji danych, odbiornik RC oraz system ratunkowy, natomiast w części dziobowej znajdują się pakiety zasilające elektronikę co pozwala jednocześnie na zmianę wyważenia samolotu.

Poprawiony: wtorek, 22 lutego 2011 19:21
 

Statecznik poziomy

Email Drukuj PDF

Statecznik poziomy konstrukcji skorupowej, z dwoma żebrami oraz dźwigarem rurowym. Wykonany z kompozytu szklano-węglowego.

 
Więcej artykułów…


Strona 1 z 2

Notatki

Rok 2011 okazał się dla Studenckiego Koła Naukowego Lotników rokiem szczególnym. Po raz trzeci z rzędu, projekt bezzałogowego statku powietrznego z serii PR zajął pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach MIWL w Bezmiechowej. Kilka miesięcy wcześniej, projekt ten został doceniony również na arenie międzynarodowej. Podczas konferencji Unii Europejskiej Aerodyas 2011 w Madrycie, projekt PR-5 został uhonorowany tytułem Najlepszego Lotniczego Projektu Studenckiego w Europie, w latach 2006-2011. Sukcesy te były pięknym zwieńczeniem długoletniej współpracy zespołu. Ukończenie studiów przez członków zespołu sprawiło, że z czasem zaczęło brakować rąk do pracy i coraz trudniej było o przekazanie wiedzy dotyczącej projektu młodszym rocznikom. W 2013 roku członkowie SKNL rozpoczęli prace nad projektem łazika marsjańskiego, a projekt samolotu bezzałogowego z serii PR został czasowo zamrożony i na półkach w modelarni oczekuje na lepsze czasy. Dzięki uprzejmości dyrekcji Muzeum Lotnictwa w Krakowie, udało się uhonorować osiągnięcia Studenckiego Koła Naukowego Lotników. Do bogatej kolekcji eksponatów muzeum, dołączył pierwszy samolot bezzałogowy - PR-5 Wiewiór+. Zaszczyceni tym faktem, i jednocześnie dumni ze swojego dzieła zapraszamy serdecznie do obejrzenia naszego samolotu w Muzeum Lotnictwa w Krakowie, przy alei Jana Pawła II 39.