SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL PR-5 Wiewiór +
PR5 Wiewiór +

Opis ogólny

Email Drukuj PDF


W bieżącym roku zespół SKNL postanowił skupić się na ulepszeniu konstrukcji PR-5 "Wiewiór". Nowa wersja samolotu będzie nosiła oznaczenia PR-5 "Wiewiór +" (wcześniej PR-5 PLUS).

Modyfikacji ulegną:

  • skrzydła - wznios w części trapezowej zostanie zredukowany do zera w celu zmniejszenia stateczności poprzecznej,
  • głowica - zostanie wydłużona w celu zwiększenia przestrzeni użytkowej samolotu,
  • konstrukcja - wprowadzone zostaną nowe rozwiązania tworzenia kompozytu oraz łączenia poszczególnych elementów konstrukcyjnych w celu zredukowania masy samolotu,

 

Projekt koncepcyjny:

Wiewiór +



Poprawiony: środa, 23 lutego 2011 18:57
 

Specyfikacja

Email Drukuj PDF

 

  • Masa własna: 2,5 kg
  • Maksymalna masa startowa: 5,5 kg
  • Rozpiętość skrzydeł: 2,14 m
  • Długość: 1,4 m
  • Wysokość: 0,3 m
  • Powierzchnia nośna: 0,53 m2
  • Napęd: 2x AXI 2820/14
  • Zasilanie: 2x Li-Pol 5000 mAh
Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:24
 

Skład zespołu

Email Drukuj PDF

Projekt współtworzą:

  • inż. Maciej Dubiel - student 5-go roku MDLiK, specjalność: płatowce. W zespole zajmuje sie pilotowaniem BSLa oraz projektowaniem i budową płatowca.
  • Michał Wojas - student 5-go MDLiK, specjalnosc: silniki lotnicze, a także Pilotaż. Konstruktor systemu ratunkowego dla BSLa.
  • Marcin Marchewka - student 3-go MDLiK, specjalność płatowce. Konstruktor wyrzutni oraz praca przy budowie płatowca.
  • Piotr Szaniec - student 4-go MDLiK, specjalność płatowce. Pomoc w budowie płatowca oraz form, główny księgowy, aktualizacja strony SKNL.
  • Filip Pawlak - student 3-go MDLiK. Pomoc w budowie płatowca oraz form.
  • Jakub Rogóż - student 3-go MDLiK. Pomoc w budowie płatowca.
  • Grzegorz Gorzkiewicz - student 4-go MDLiK specjalność pilotaż. Wykonawca awioniki.
  • Grzegorz Szostek - student 4-go MDLiK specjalność awionika. Zaprojektowanie i wykonanie systemu komunikacji oraz transfer danych pomiędzy stacją naziemną a aparatem latającym, podsystemy stabilizacji oraz nawigacji autopilota. Oprogramowanie stacji naziemnej.
  • Mirek Musiał - student 4-go MDLiK specjalność pilotaż. Wykonawca sytemu obserwacji oraz stacji naziemnej.
  • Mateusz Szpryngier - student 4-go MDLiK specjalność pilotaż. Wykonawca stacji naziemnej.
  • mgr inż. pil. Przemysław Lekston - absolwent Prz, specjalność pilotaż oraz student specjalności awionika. Wykonawca systemu stabilizacji w locie.
  • mgr inż. Piotr Nieckarz - asystent naukowy PRz, absolwent PRz specjalność: samoloty. Zakres działalności w drużynie: systemy CAD/CAM, frezowanie form, pomoc w budowie płatowca i form.

Podziękowania dla:


Grzegorza Łobodzińskiego za pomoc logistyczną oraz doradztwo dotyczące awioniki.

Wojtka Palacza za pomoc w prowadzeniu strony SKNL.

Poprawiony: wtorek, 20 września 2011 20:44
 

Prace

Email Drukuj PDF


Data: 2.08.2010 r.
Po wcześniejszym zaprojektowaniu stateczników w Catii przyszedł czas na ich wykonanie. Na ilustracjach poniżej widzimy przygotowywanie form do dalszych prac.




Data: 20.08.2010 r.
Przez ostatnie 3 tygodnie trwały prace nad przygotowaniem form do kadłuba oraz skrzydeł.

Wstępnie zaprojektowane formy zostały wyfrezowane za pomocą obrabiarki CNC:


Otrzymane formy zostały poddane kolejnemu etapowi obróbki w celu wygładzenia powierzchni:



Ostatecznie otrzymaliśmy gotowe formy negatywowe:



Równolegle trwają prace nad wyposażeniem radioelektronicznym.

Data: 28.08.2010 r.
Trwają prace nad zasobnikiem spadochronu, oraz częścią kadłuba z głowicą obserwacyjną, które wkrótce przyjmą postać fizyczną.



Mamy wyciętą kolejną formę pozytywową, tym razem dźwigary głównych skrzydeł, która aktualnie jest wykańczana.



Rozpoczęliśmy budowę płatowca. Pierwsze skorupki już zdjęte z form. Rezultaty bardzo zadowalające.



Równolegle z budową płatowca powstaje awionika. Nasi awionowie, ze względu na zaawansowaną technologię nie dzielą się wiadomościami o postępach ich prac nawet z nami.



Data: 03.09.2010 r.
Gondolki silników w gotowości do ostatecznego montażu.



Udało się ściągnąć skorupy skrzydeł oraz kadłuba.



W piątek została ukończona budowa stacji naziemnej oraz nastąpiło uroczyste jej uruchomienie.
Na przyszły tydzień planowane są pierwsze testy awioniki.

Data: 14.09.2010 r.
Po burzliwych dyskusjach doszliśmy do wniosku, że pozostajemy przy oryginalnej geometrii głowicy. Z form zostały ściągnięte skorupy:



następnie skorupy zostały połączone by dać nam finalny produkt:



Dalszej obróbce zostały poddane pozostałe skorupy. Na zdjęciu poniżej widnieje połówka statecznika z przygotowanym elementem do mocowania serwomechanizmu.



Sklejenia doczekały się również skorupy stateczników oraz kadłuba:



Data: 18.09.2010 r.
Poszczególne elementy doczekały się ostatecznej obróbki:

- gondolki



- kadłub



- głowica



- skrzydła

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:28
 

Oblot

Email Drukuj PDF

22 września przeprowadziliśmy próby katapulty oraz (...) na PR-5 Wiewiór:



23.09.2010r - Oblot PR-5 Wiewiór + !!!



 

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:06
 



Notatki

Studenckie Koło Naukowe Lotników oraz Studenckie Koło Naukowe Mechatroników jednoczy siły! Mamy wspólny zamiar wystartować w zawodach University Rover Challenge organizowanych przez Mars Society. Jest to międzynarodowa, uniwersytecka rywalizacja polegająca na zaprojektowaniu, zbudowaniu pojazdu marsjańskiego oraz wykonaniu zadań, które mogą czekać takie urządzenie na Czerwonej Planecie. Przed nami sporo pracy, więc trzymajcie kciuki !