SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL PR-5 Wiewiór +
PR5 Wiewiór +

Opis ogólny

Email Drukuj PDF


W bieżącym roku zespół SKNL postanowił skupić się na ulepszeniu konstrukcji PR-5 "Wiewiór". Nowa wersja samolotu będzie nosiła oznaczenia PR-5 "Wiewiór +" (wcześniej PR-5 PLUS).

Modyfikacji ulegną:

  • skrzydła - wznios w części trapezowej zostanie zredukowany do zera w celu zmniejszenia stateczności poprzecznej,
  • głowica - zostanie wydłużona w celu zwiększenia przestrzeni użytkowej samolotu,
  • konstrukcja - wprowadzone zostaną nowe rozwiązania tworzenia kompozytu oraz łączenia poszczególnych elementów konstrukcyjnych w celu zredukowania masy samolotu,

 

Projekt koncepcyjny:

Wiewiór +



Poprawiony: środa, 23 lutego 2011 18:57
 

Specyfikacja

Email Drukuj PDF

 

  • Masa własna: 2,5 kg
  • Maksymalna masa startowa: 5,5 kg
  • Rozpiętość skrzydeł: 2,14 m
  • Długość: 1,4 m
  • Wysokość: 0,3 m
  • Powierzchnia nośna: 0,53 m2
  • Napęd: 2x AXI 2820/14
  • Zasilanie: 2x Li-Pol 5000 mAh
Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:24
 

Skład zespołu

Email Drukuj PDF

Projekt współtworzą:

  • inż. Maciej Dubiel - student 5-go roku MDLiK, specjalność: płatowce. W zespole zajmuje sie pilotowaniem BSLa oraz projektowaniem i budową płatowca.
  • Michał Wojas - student 5-go MDLiK, specjalnosc: silniki lotnicze, a także Pilotaż. Konstruktor systemu ratunkowego dla BSLa.
  • Marcin Marchewka - student 3-go MDLiK, specjalność płatowce. Konstruktor wyrzutni oraz praca przy budowie płatowca.
  • Piotr Szaniec - student 4-go MDLiK, specjalność płatowce. Pomoc w budowie płatowca oraz form, główny księgowy, aktualizacja strony SKNL.
  • Filip Pawlak - student 3-go MDLiK. Pomoc w budowie płatowca oraz form.
  • Jakub Rogóż - student 3-go MDLiK. Pomoc w budowie płatowca.
  • Grzegorz Gorzkiewicz - student 4-go MDLiK specjalność pilotaż. Wykonawca awioniki.
  • Grzegorz Szostek - student 4-go MDLiK specjalność awionika. Zaprojektowanie i wykonanie systemu komunikacji oraz transfer danych pomiędzy stacją naziemną a aparatem latającym, podsystemy stabilizacji oraz nawigacji autopilota. Oprogramowanie stacji naziemnej.
  • Mirek Musiał - student 4-go MDLiK specjalność pilotaż. Wykonawca sytemu obserwacji oraz stacji naziemnej.
  • Mateusz Szpryngier - student 4-go MDLiK specjalność pilotaż. Wykonawca stacji naziemnej.
  • mgr inż. pil. Przemysław Lekston - absolwent Prz, specjalność pilotaż oraz student specjalności awionika. Wykonawca systemu stabilizacji w locie.
  • mgr inż. Piotr Nieckarz - asystent naukowy PRz, absolwent PRz specjalność: samoloty. Zakres działalności w drużynie: systemy CAD/CAM, frezowanie form, pomoc w budowie płatowca i form.

Podziękowania dla:


Grzegorza Łobodzińskiego za pomoc logistyczną oraz doradztwo dotyczące awioniki.

Wojtka Palacza za pomoc w prowadzeniu strony SKNL.

Poprawiony: wtorek, 20 września 2011 20:44
 

Prace

Email Drukuj PDF


Data: 2.08.2010 r.
Po wcześniejszym zaprojektowaniu stateczników w Catii przyszedł czas na ich wykonanie. Na ilustracjach poniżej widzimy przygotowywanie form do dalszych prac.




Data: 20.08.2010 r.
Przez ostatnie 3 tygodnie trwały prace nad przygotowaniem form do kadłuba oraz skrzydeł.

Wstępnie zaprojektowane formy zostały wyfrezowane za pomocą obrabiarki CNC:


Otrzymane formy zostały poddane kolejnemu etapowi obróbki w celu wygładzenia powierzchni:



Ostatecznie otrzymaliśmy gotowe formy negatywowe:



Równolegle trwają prace nad wyposażeniem radioelektronicznym.

Data: 28.08.2010 r.
Trwają prace nad zasobnikiem spadochronu, oraz częścią kadłuba z głowicą obserwacyjną, które wkrótce przyjmą postać fizyczną.



Mamy wyciętą kolejną formę pozytywową, tym razem dźwigary głównych skrzydeł, która aktualnie jest wykańczana.



Rozpoczęliśmy budowę płatowca. Pierwsze skorupki już zdjęte z form. Rezultaty bardzo zadowalające.



Równolegle z budową płatowca powstaje awionika. Nasi awionowie, ze względu na zaawansowaną technologię nie dzielą się wiadomościami o postępach ich prac nawet z nami.



Data: 03.09.2010 r.
Gondolki silników w gotowości do ostatecznego montażu.



Udało się ściągnąć skorupy skrzydeł oraz kadłuba.



W piątek została ukończona budowa stacji naziemnej oraz nastąpiło uroczyste jej uruchomienie.
Na przyszły tydzień planowane są pierwsze testy awioniki.

Data: 14.09.2010 r.
Po burzliwych dyskusjach doszliśmy do wniosku, że pozostajemy przy oryginalnej geometrii głowicy. Z form zostały ściągnięte skorupy:



następnie skorupy zostały połączone by dać nam finalny produkt:



Dalszej obróbce zostały poddane pozostałe skorupy. Na zdjęciu poniżej widnieje połówka statecznika z przygotowanym elementem do mocowania serwomechanizmu.



Sklejenia doczekały się również skorupy stateczników oraz kadłuba:



Data: 18.09.2010 r.
Poszczególne elementy doczekały się ostatecznej obróbki:

- gondolki



- kadłub



- głowica



- skrzydła

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:28
 

Oblot

Email Drukuj PDF

22 września przeprowadziliśmy próby katapulty oraz (...) na PR-5 Wiewiór:



23.09.2010r - Oblot PR-5 Wiewiór + !!!



 

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:06
 



Notatki

Rok 2011 okazał się dla Studenckiego Koła Naukowego Lotników rokiem szczególnym. Po raz trzeci z rzędu, projekt bezzałogowego statku powietrznego z serii PR zajął pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach MIWL w Bezmiechowej. Kilka miesięcy wcześniej, projekt ten został doceniony również na arenie międzynarodowej. Podczas konferencji Unii Europejskiej Aerodyas 2011 w Madrycie, projekt PR-5 został uhonorowany tytułem Najlepszego Lotniczego Projektu Studenckiego w Europie, w latach 2006-2011. Sukcesy te były pięknym zwieńczeniem długoletniej współpracy zespołu. Ukończenie studiów przez członków zespołu sprawiło, że z czasem zaczęło brakować rąk do pracy i coraz trudniej było o przekazanie wiedzy dotyczącej projektu młodszym rocznikom. W 2013 roku członkowie SKNL rozpoczęli prace nad projektem łazika marsjańskiego, a projekt samolotu bezzałogowego z serii PR został czasowo zamrożony i na półkach w modelarni oczekuje na lepsze czasy. Dzięki uprzejmości dyrekcji Muzeum Lotnictwa w Krakowie, udało się uhonorować osiągnięcia Studenckiego Koła Naukowego Lotników. Do bogatej kolekcji eksponatów muzeum, dołączył pierwszy samolot bezzałogowy - PR-5 Wiewiór+. Zaszczyceni tym faktem, i jednocześnie dumni ze swojego dzieła zapraszamy serdecznie do obejrzenia naszego samolotu w Muzeum Lotnictwa w Krakowie, przy alei Jana Pawła II 39.