SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL PR-5 Wiewiór
PR5

Opis ogólny

Email Drukuj PDF

 


W październiku 2008 roku, niedługo po zakończeniu IV edycji Międzyuczelnianych Warsztatów Inżynierskich w Bezmiechowej, zespół w składzie: Grzegorz Łobodziński, Maciej Dubiel, Maciej Roga, Michał Wojas, Marcin Marchewka oraz Piotrek Szaniec rozpoczął prace nad kolejną wersją Bezzałogowego Statku Powietrznego PR-5. Projekt wstępny zakładał kilka modyfikacji w stosunku do poprzednich egzemplarzy. Nowe rozwiązania w procesie projektowania, budowy, użytych materiałów, a także wyposażenia wynikały z kilkuletniego rozwoju samolotu bezzałogowego PR, a także doświadczenia nabytego przez członków zespołu.


Projekt wstępny zakładał znaczące zmniejszenie masy samolotu, zmianę profilu z NACA 2415 na CLARK Y15. Wprowadzono skrzydło prostokątne w części przykadłubowej bez wzniosu i trapezowe uszy o wzniosie 4o w celu zwiększenie stateczności poprzecznej. Zwiększyła się także rozpiętość do 2,14m. Usterzenie zostało zmodyfikowane z klasycznego na motylkowe czego skutkiem było zmniejszenie masy i oporów. Jednak głównym powodem było ułatwienie pracy spadochronu oraz umożliwienie klasycznego lądowania przy zminimalizowaniu ryzyka uszkodzenia statecznika. Odpowiednio do wprowadzonych nowości zmienił się także kształt kadłuba, dziobu i głowicy z kamerą. W miejsce kompozytowych bagnetów, łączących skrzydła zastosowano duralowe okucia.

 

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:21
 

Konstrukcja

Email Drukuj PDF


Do budowy PR-5 użyto form pozytywowych frezowanych w styrodurze. Do wytworzenia struktury wykorzystano nowy materiał - tkaninę aramidowo-węglową, zmniejszając tym samym masę i zwiększając wytrzymałość konstrukcji.

 

 

Poprawiony: czwartek, 16 grudnia 2010 13:42
 

Wyposażenie pokładowe

Email Drukuj PDF


Wyposażenie samolotu wzbogaciło się o rejestrator parametrów pracy silnika, które są przekazywane do stacji naziemnej w czasie rzeczywistym łącznie z prędkością i wysokością samolotu.

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:21
 



Notatki

Studenckie Koło Naukowe Lotników już po raz trzeci wywalczyło pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach samolotów bezzałogowych podczas Międzyuczelnianych Warsztatów Lotniczych, które odbyły się w dniach 23-25 września.