SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL Próby skrzydła
Próby skrzydła

Opis ogólny

Email Drukuj PDF

Opis ogólny prób eksperymentalnych


Próbom sztywnościowym poddano skrzydło samolotu bezzałogowego PR-2 Gacek. Skrzydło o konstrukcji integralnej, wypełnienie skrzydła z ażurowanego polistyrenu ekspandowanego, natomiast pokrycie z warstwy balsy klejonej żywicą epoksydową oraz wysokowytrzymałej folii termokurczliwej. Skrzynka bagnetowa o przekroju prostokątnym zrobiona ze sklejki lotniczej klejonej żywicą epoksydową i wzmocnionej rowingiem węglowym. Skrzydło wzmocniono dwoma żebrami oraz jednym półżebrem, łączonymi ze skrzynką bagnetową.

 


W eksperymentalnych próbach sztywnościowych określono doświadczalnie położenie środka sił poprzecznych oraz dokonano pomiaru sztywności giętej. Poszukiwane wartości są niezbędne do wyznaczenia momentu skręcającego skrzydła oraz weryfikacji danych otrzymanych w drodze obliczeń metodą analityczną. W pierwszej kolejności wyznaczono SSP, a następnie znając jego położenie wyznaczono parametry sztywności giętej.

Opis stanowiska
W celu wykonania próby zbudowano stanowisko składające się z platformy do sztywnego utwierdzenia skrzydła, odbierającego wszystkie stopnie swobody jego nasadzie. Wykonano układ obciążający składający się z obejmy skrzydła, cięgien, belki poziomej i szalki z obciążnikami. Odczyt strzałki ugięcią wykonano przy pomocy dwóch teodolitów optycznych.

Opis przebiegu próby
Próba została przeprowadzona dla trzech przekrojów skrzydła odległych od utwierdzenia odpowiednio o y1, y2, y3. Układ obciążano stopniowo aż do wartości maksymalnej 8 [kg].


Stanowisko do pomiaru sztywności giętnej

 


Stanowisko do pomiaru sztywności skrętnej

 

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 14:20
 

Analiza

Email Drukuj PDF


Etap 1 - Model geometryczny, dane materiałowe, warunki brzegowe i założenie siatki elementów skończonych.

Po opracowaniu modelu w programie CATIA całość eksportowano do preprocesora programu MSC.PATRAN, gdzie wprowadzone zostały dane materiałowe poszczególnych elementów składowych modelu. Założono warunki brzegowe - odebrano wszystkie stopnie swobody nasadzie skrzydła na powierzchni wręgi przylegającej do kadłuba. Założono czterowęzłową siatkę tetragonalną.

 

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 14:20
 



Notatki

Studenckie Koło Naukowe Lotników oraz Studenckie Koło Naukowe Mechatroników jednoczy siły! Mamy wspólny zamiar wystartować w zawodach University Rover Challenge organizowanych przez Mars Society. Jest to międzynarodowa, uniwersytecka rywalizacja polegająca na zaprojektowaniu, zbudowaniu pojazdu marsjańskiego oraz wykonaniu zadań, które mogą czekać takie urządzenie na Czerwonej Planecie. Przed nami sporo pracy, więc trzymajcie kciuki !