SKNL Studenckie Koło Naukowe Lotników

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
SKNL System ratunkowy
System ratunkowy

Opis ogólny

Email Drukuj PDF

Witam wszystkich zainteresowanych tematem systemu ratunkowego naszego skromnego projektu. Na tej stronie znajdziecie krótką genezę naszych wysiłków i starań aby model wrócił cały na ziemię. Postaram się wyjaśnić budowę i technologię produkcji naszych spadochronów oraz sposoby mocowania linek do kadłuba jak i skrzynek spadochronowych.

Nasze próby spadochronowe, co nas bardzo zadziwiło, przebiegły pozytywnie. Oczywiście nie było to może profesjonalnie zrobione, jednak cel był inny. Chcieliśmy sprawdzić zachowanie się samolotu podczas otwarcia, jak i zaobserwować samo otwarcie spadochronu. Do prób użyto dwóch podobnych materiałowo, kupionych spadochronów modelarskich. Różnica była tylko w kolorystyce. Niestety materiał jak i pochodzenie spadochronów jest nieznane. W rozłożeniu powierzchnie wynosiły około 3 [m2].


Fotografia przedstawia opisane wyżej spadochrony, a pomiędzy nimi znajduje się pilocik sprężynowy


Próby wykonywane były na samolocie PR-1. Skrzynka spadochronowa wykonana była ze sklejki o grubości 2 [mm]. Mocowania wykonano na grzbiecie kadłuba w układzie deltoidu. Klapka zamocowana była na luźnych zawiasach, czyli odpadała przy każdym otwarciu. Praktyka nauczył nas aby jednak nie odpadała zupełnie od samolotu, ponieważ poszukiwania jej trwały czasami długo. Aby wspomóc wyciągnięcie spadochronu ze skrzynki wykonaliśmy mały pilocik ze sprężynką wewnątrz, coś na wzór pilocika w spadochronach ratunkowych SP-6. Mimo że zrobiony był z foliowego worka na śmieci sprawdził się doskonale. Wyniki testu były zadowalające. Opadanie było w granicach 5-6 [m/s] co było do przyjęcia. To nas jednak nie zadowoliło. Chcieliśmy zaprojektować własny system, który zapewni nam stabilne opadanie i niezawodność w każdych warunkach lotu. Nawiązałem kontakt z producentem paralotni Panem Piotrem Dudkiem, który udzielił mi cennych rad, a nawet zafundował nam jeden spadochron, który był zdecydowanie mniejszy od używanych wcześniej.


Na zdjęciu widoczny kadłub PR-1 z rozkładem uchwytów do mocowania linek

 


Po lewej stronie rozłożony jest spadochron z superlekkiej tkaniny, zafundowany od firmy DUDEK PARAGLIDING.


Wykonany został z superlekkiej tkaniny używanej do szycia paralotni górskich. Powierzchnia w rozłożeniu wynosi 1,65 [m2]. Mocowanie było jak poprzednio w układzie deltoidu. Otwarcie odbywało się bez większych problemów (zaznaczam przy tym spadochronie nie było pilocika), jednak opadanie wynosiło około 7 [m/s] co było wynikiem niezadowalającym. Dodatkowo czasza była poddawana ciągłym wahaniom i dochodziło do podwijania części powierzchni. Problem był również z zachowaniem samolotu, gdyż przy tak dużej prędkości opadania model wpadał w rotację wokół osi pionowej spadochronu. Wyglądało to jakby samolot opadał w korkociągu. Po dłuższej analizie zdecydowaliśmy wydłużyć linkę łączącą spadochron i samolot, oraz wyregulowano tak linki, by model opadał z małym pochyleniem na ogon, a nie jak wcześniej na dziób. Spowodowało to napływ strug powietrza na krawędź spływu co wyeliminowało powstawanie siły nośnej na skrzydłach i pozbyliśmy się problemu rotacji. Dzięki wydłużonej lince pośredniej wpływ wirów wynikających z opływu samolotu na czaszę zanikł. Zespół opadał już stabilnie i bez większych wahań. Nie wyeliminowaliśmy jednak jeszcze problemu zbyt wielkiego opadania.

Wraz z powstawaniem trzeciego projektu PR-3 opracowywałem system ratunkowy z wymiennym modułem spadochronowym. Założeniem tego projektu była funkcjonalność i szybki czas uzbrojenia w nowy moduł. Skrzynka była już wyprofilowana do kadłuba, mocowania umieszczone były pod skorupą modelu. Nie było żadnych śladów na grzbiecie kadłuba co zminimalizowało opór systemu. W skład tego systemu wchodziła rama z automatycznym wyczepem, moduł spadochronowy z klapką, miejsca mocowania linek oraz spadochron. Mocowanie linek było inne niż w poprzednim modelu. Linki były rozmieszczone na planie prostokąta. Jako spadochrony ratunkowe wykorzystano spadochron krzyżowy oraz spadochron pierścieniowy.

Poprawiony: wtorek, 07 grudnia 2010 13:39
 

Rama

Email Drukuj PDF

Mocowanie zostało wykonane z aluminiowej ramy, która połączona jest z kadłubem poprzez drewniane półki wykonane ze sklejki o grubości 5 mm. Aluminiowa rama pozwala na automatyczne blokowanie skrzynki spadochronowej za pomocą jednego popychacza wykonanego ze szprychy rowerowej z nyplem na końcu, służącym do regulacji napięcia sprężyny. Blokada poprowadzona jest w bowdenie z tworzywa sztucznego. Dodatkowo zamontowano sprężynę w centralnej części ramy w celu ułatwienia wyjęcia modułu z kadłuba oraz w celu niwelacji drgań i luzów na blokadzie.


Schemat ramy wklejonej w kadłub samolotu

 

 

Moduł

Email Drukuj PDF

Moduł wykonany został z laminatu. Zawiera trzy warstwy tkaniny szklanej 160 [g/m2]. Górna krawędź wyprofilowana do obrysu kadłuba. Klapka zamykająca to wycięta cześć kadłuba z laminowaną ramą wykonaną z modelarskiego pręta sprężystego. Jako mechanizm wczepowy użyto serwomechanizmu sterowanego z aparatury. Zaczep wykonany z aluminiowych płytek grubości 1mm, pozwala on na automatyczne blokowanie klapki bez potrzeby regulowania wychyleń serwomechanizmu.


Schemat skrzynki spadochronowej

 

 

Mocowanie linek

Email Drukuj PDF

Ramę do mocowania linek nośnych wykonano z aluminiowej blachy o grubości 2 [mm]. Mocowanie linek przednich zostało wlaminowane do dźwigara głównego, natomiast mocowanie linek tylnych zamocowane zostało na dźwigarze pomocniczym.


Schemat uchwytów do linek

 

 

Spadochron krzyżowy

Email Drukuj PDF

Spadochrony tego typu używane są najczęściej jako spadochrony hamujące, dzięki dobrej wytrzymałości konstrukcji. Uzyskuje się to dzięki odpowiedniemu przepływowi powietrza pomiędzy prostokątami bocznymi. Ich kolejną zaletą jest również znacznie większy czas otwarcia w porównaniu do tradycyjnych spadochronów. Dzięki powolnemu otwarciu prędkość wytracana jest wolniej i co za tym idzie przeciążenia działające na ładunek, linki oraz czaszę spadochronu są mniejsze. Spadochrony tego typu najczęściej są używane w samolotach myśliwskich do wytracania prędkości.

Spadochron krzyżowy wykonano z materiału wykorzystywanego na spadochrony ratunkowe o wadze 38g/m2 Nasz spadochron został zaprojektowany dla modelu o wadze 5,5 [kg]. Poniżej podano jego wymiary i szkice:


Schemat spadochronu krzyżowego


Do produkcji spadochronów użyto profesjonalnych materiałów używanych do produkcji paralotni. Na obrzeża wykorzystano taśmę lamówkę, linki używane w spadochronach ratunkowych oraz tkanina, używana na czasze ratunkowe.

Dane techniczne spadochronu

  • Powierzchnia całkowita: 1,98 [m2]
  • Powierzchnia kwadratu bazowego: 0,5 [m2]
  • Powierzchnia trapezu bocznego: 0,37 [m2]
  • Waga: 286 [g]

Zdjęcia z budowy spadochronu


Materiały użyte do produkcji spadochronów

 


Jeden z czterech płatów bocznych

 


Gotowe elementy tuż przed zszyciem

 


Gotowy spadochron wraz z linkami

 

 
Więcej artykułów…


Strona 1 z 2

Notatki

Studenckie Koło Naukowe Lotników już po raz trzeci wywalczyło pierwsze miejsce na ogólnopolskich zawodach samolotów bezzałogowych podczas Międzyuczelnianych Warsztatów Lotniczych, które odbyły się w dniach 23-25 września.